Brev:
Træls fornemmelse af døgnrytme
7. oktober 2014
Alder:
5 mdr.
Træls fornemmelse af døgnrytme
Hej Helen.
Tusind tak for dit sidste brev ang. søvn i barnevogn. Dine råd blev fulgt og alt løste sig :)
Jeg skriver til dig (igen, igen) da jeg har en træls mavefornemmelse med den her døgnrytme... Og da jeg har fundet så god hjælp ved de tidligere breve som du har skrevet tilbage.
Caroline er fra d.22/4-14
Caroline har længe sovet 6 lure i løbet af en dag - For et par uger siden 'nåede' vi ned på 5 og to dage har der kun været 4 lure.. Mit store problem er at hun sjældent er vågen ret lang tid af gangen mellem lurene, men nu kan jeg strække den til en vågen periode på 1,5 time. men det er ikke ligefrem en tilfreds baby jeg har mig... samtidigt tænker jeg at hvis hun sover ok længe lure, når vi jo hurtigt at få "brugt" dagens sove kvote...
En dag ser ca sådan her ud:
Vågner 4-5 tiden; ammes og sover videre.
Vågner ca 1,2-2 timer senere; ammes og står op. Vi ligger tit i sengen og hygger, synger og kigger på fingre det første kvarters tid, så bliver hun vasket, får tøj på, og bliver lagt ind på lege gulvet på maven, mens jeg lige kommer i tøjet og får sat opvasken igang. Hun får en lille flaske på ca. 50-60ml. med Movicol i, inden hun bliver lagt til den første lur.
Da hun altid vågner efter 40min, har jeg forsøgt mig med at ligge et bad ind, nogle morgener, og det er også lykkeds mig at få hende til at sove videre unden de store problemer. Så nu sover hun minimum 1t og 15min nogle dage længere. (I dag sov hun eksempelvis 2timer.)
Når hun vågner fra den første lur bliver hun tilbudt lidt vand i kop eller bryst. Alt efter hvad klokken er, hvor lang tid hun har sovet og hvor lang tid der er til frokost. Hvis vi skal nogle steder, eks. til mødregruppe er det gerne på det her tidspunkt vi kører, ellers leger vi sammen på gulvet, øver at rulle (det gør hun nemlig ikke..) eller synger sange- hvad vi nu lige føler for. Så ligger hun selv lidt, mens jeg ordner en smule rengøring. Der er altid en amning her om formiddagen.
Jeg prøver gerne at hendes mos/grød måltider ligger på de samme tidspunkter hver dag. ( Samt sengetid) Hun får grød med lidt frugt mos i kl. 11.30 og bliver herefter skiftet og puttet i barnevognen.
Her sover hun ca 1,5t. (I forgåres sov hun 30min. i går sov hun 2,5timer. så det svinger...)
Når hun vågner bliver hun tilbudt bryst eller vand af kop. Igen afhænig af klokken, hvor længe hun har sovet osv. Jeg er begyndt at give hende lidt avokado mos, agurk eller andet vi kan sidde og hygge med ved bordet. Så får hun bryst inden, så det er mest ment som smagsprøver. Dvs. der ligger altid en amning om eftermiddagen.
Om eftermiddagen er hun med i køkkentet mens jeg gør klar til aftensmad, med ude at gå en tur i bæreselen eller hænger på mig...... des længere frem på dagen vi kommer des mere pylret bliver hun.
Hvordan resten af dagens "sovetid" er fordelt svinger MEGET. Aftensmad er kl. 17.30. Nogle dage har hun lige fået en lur på 1 time, andre gange kommer hun ud og sove efter aftensmad og nogle gange får hun en ekstra powernat på 10min. en lille times tid før hun bliver puttet.
Aftensmaden er ikke en kamp, men det er bestemt heller ikke nogen fornøjelse. Det var det i starten. Nu stritter hun meget i mod. Om det er fordi hun sidder i skråstolsindsatsen eller om det er fordi hun stadig er pylret og allerhelst var ved mig ved jeg ikke. Hvis hun sidder på mit skød og får aftensmad vil hun slet ikke spise noget. Min egen sp (som iøvrigt er sygemeldt, så har pt. ikke nogen fast..) mener det er fordi hun kan blive lidt forvirret over at sidde ved mig og skulle spise andet mad end bryst. Farmand har haft bedre succes med at give aftensmad, end jeg, på det sidste. men han er så heller ikke hjemme hver aften.. Nogle dage har jeg givet hende bryst i stedet for ske måltidet. Så vågner hun bare en ekstra gang om natten og bliver ammet - og det er helt fint.
Vi startede op med grøntsagsmos til aften, efter aftale med egen sp. Caroline klat sov hele dagen, var ekstremt pylret og klat spiste. som om hun aldrig var mæt nok til at falde i en dybere søvn i løbet af dagen.
Hun bliver tidligere og tidligere klar til at komme i seng. Egentlig ville jeg synes at kl 8 var et fint tidspunkt at blive puttet på. Allerede kl. 19.00 får hun sin nat flaske. 2x90ml, da hun også får Movicol (derfor er den delt i to) og kl. 19.30 bliver hun lagt inde i sin tremmeseng, ved siden af vores seng. Her siger jeg godnat, synger en lille sang. Hvis det har været en god dag falder hun i søvn på to minutter - mindre god dag= så ligger jeg og holder hende lidt i hånden.
Hun sover altså fra 19.30-04/05 uden at vågne....
Men - det er altså lidt en kamp at holde hende vågen imellem hendes lure i løbet af dagen. maks 1,5 t. og så har hun været meget pylret de sidste 20-25min. Er vi eks. til svømning eller andet spænde kan hun godt være vågen i 2 t, og falder også meget bedre og hurtigere i søvn.
Synes bare det virker så stressende at skulle ud af huset hver dag, bare for at hun skal være vågen i mere end 1,5t.
Hvis hun bliver puttet med det samme hun bliver lidt pylret, altså når hun har været vågen i en times tid, så er hun umulig at putte, og hvis det lykkeds sover hun maks 40 min...
Jeg tænker, du måske vil dele dine tanker med mig? Hvad tænker du om hendes søvn, spise vaner osv.?
Venligst Carolines mor :)
-Tak for super god brevkasse.